Onkosten Gastouder
Als gastouder bent u zelfstandige en trekt u bij de belastingaangifte de onkosten die u maakt voor de opvang van kinderen af van uw bruto jaarinkomen. Hierdoor wordt uw belastbaar inkomen lager waardoor u minder belasting en premies betaalt. Vaak zal ook de toeslag waar u recht op heeft, hoger uitvallen.
Het is voor u dan ook belangrijk om de gemaakte kosten voor gastouderopvang goed te administreren. De Gastoudercentrale ondersteunt u met een gastouderadministratie waarin u eenvoudig de onderstaande kosten in vastlegt. Na afloop van het jaar print u het overzicht uit en gebruikt het bij de belastingaangifte als onderbouwing van de onkosten.
De Gastoudercentrale ondersteunt u bij het vaststellen van de belastingen en premies met een fiscale rekenmodule. Deze rekenmodule is beschikbaar in uw gastouderadministratie.
Voorbeelden van onkosten van de gastouder:
- Opleidingskosten gastouderdiploma;
- Cursus kinderEHBO;
- Kosten voor de inschrijving in het Landelijk Register Kinderopvang;
- Kosten voor het aanvragen van een Verklaring omtrent gedrag;
- Bijdrage aan themabijeenkomst;
- Lunch- en maaltijdkosten van de gastkinderen;
- Speel- en knutselmaterialen voor de kinderen;
- Vervoerskosten voor de kinderen (0,19 euro per km);
- EHBO-doos;
- Literatuur (boek/tijdschrift/cursus) over opvoeding;
- Waskosten: de kosten voor het wassen van extra handdoeken, kleding, linnengoed, etc.;
- Materiaal: handdoeken, reservekleding voor het kind, speelgoed, ledikant, linnengoed, box, flessenwarmer, veiligheidsvoorzieningen zoals een traphekje, etc.;
- Contributies en abonnementen voor het gastkind;
- Schoonmaakkosten: € 12,50 per maand;
- Investeringen/afschrijvingen: dit zijn uitgaven voor materiaal dat langer dan 1 jaar meegaat en meer dan 450 euro kost. Denk bijvoorbeeld aan een fiets, computer of kinderwagen. De kosten voor deze aankopen moeten over vijf jaar worden verdeeld. Wanneer u dit materiaal weer verkoopt, moet u het verkoopbedrag bij de inkomsten optellen;
- Zakelijke kosten: telefoonkosten, verzekeringen, bankkosten, cursussen, administratiekosten etc..